Rabu, 31 Agustus 2011



KEPEMIMPINAN ABAD 21
(BAHAN PEMBINAAN MAJELIS JEMAAT PAKON KELUARGA GKPS KILOMETER TUJUH RESORT MEDAN BARAT)
MINGGU 24 JULI 2011
OLEH
PDT. DR. JONRIAHMAN SIPAYUNG
1. Aha do arti Kepemimpinan
Buei do halak mambahen definisi pemimpin atap kepemimpinan. Kepemimpinan aima “Pengaruh”. Artini sadahalak naboi mambahen pengaruh atap mempengaruhi halak na legan hubani sada tujuan. Halani ai ijin dong rencana, usaha laho mempengaruhi halak na legan mencapai sasaran tertentu, ijaima domma igoran pemimpin atap leader.Dong homa manobut pemimpin aima lang pitah halak nemiliki pengaruh tapi punya visi pakon tujuan na jelas. Pempimpin punya pangidahan daoh hulobei. Misalni sada pemimpin tarpausih do hubani sada nahoda kapal na mampu mangidah daoh hulobei janah mampu mamboan, mengarahkon kapal ai das hu pelabuhan. Ase tarpausih do hubani arti “Leadership” (leader = pemimpin) janah “Ship” aima kapal. Ase sada pemimpin aima sada halak na punya visi, pangidah daoh hulobei, janah mampu mamboan, mangarahkon kapal pakon penumpangni das hubani pelabuhan. Humbani pangarusion on sobutanta ma kepemimpinan aima proses/kegiatan atap kesanggupan laho menggerakkan/mempengaruhi halak na ipimpin mencapai sura-sura atap tujuan-tujuan tertentu baik na sifatni individual atappe kommunal. Tontu selaku halak Kristen, porlu do kritis hita memaknai kepemimpinan na isobut iatas in. Halani anggo ipahami hita kepemimpinan aima pengaruh atap usaha mempengaruhi halak na legan laho mandalankon sasaran, sura-surani atap sura-sura ni kelompokta “sandiri”, apalagi ma kelompok atap pribadi ai lang pataridahkon sikap nilai kristiani ijai bpi mangkprhon hasedaon. Contohni, ongga do ibogei hita narmargoran Adolf Hitler. On aima sada halak Jerman, sosok seorang pemimpin partai Nazi na kepemimpinan sungguh luar biasa, diktator, membunuh buei halak Yahudi atap keturunan Yahudi. Janah sanggah porang dunia ke –II akan berakhir Hitler ujungni bunuh diri i Berlin Jerman rup pakon sinrumahni. Sanggah kepemimpinan Hitler on buei jolma gabe korban halani habisangaon / hajahatonni. Ibotoh hita do homa goran Osama Bin Laben. Ibotoh hita do homa Nurdin M Top. Sidea na dua boi hatahonon pemimpin tapi kepemimpinan ni sidea aima kepemimpinan namamboan pengaruh hubani na hurang dear bahkan lang pataridahkon nilai kristiani. Halani Osama bin Laden pakon Nurdin M. Top isobut do sidea on aima “icon terorisme”. Artini setiap kali ada bom meledak, gati ikaitkan hubani sidea atap kelompokni. Bahkan sidea isobut peraih prestasi sebagai ‘number one public enemy of humanity‘. Musuh nomor sada ni hajolmaon. Humbani contoh na iatas in taridah ma homa pemimpin na mandalankon kepemimpinan laho pasaudkon sura-sura keinginan ni sandiri atap kelompok apalagi keinginan ai lang marnilai holong pakon keperdulian bani halak na legan ijon ma porlu tulimat (cermat) hita. Tontu pengaruh na iarapkon humbanta selaku pemimpin aima ase mempengaruhi ampa mambobai halak na legan laho menaati pakon pasangapkon Naibata.
2.Piga-piga Model pemimpin sondahan on
Bani zaman sonari on buei do model-model pamimpin na ipraktekkon ni jolma. Misalni nini sada panurat buku na margoran Hans Finzei menulishon dong sapuluh kesalahan besar yang paling umum na binahen para pemimpin sondahann on: 1, Sikap Top Down (memerintah, parentah habis) 2. Pendelegasian na isosalhon, misalni anggo hasil na ihorjahonni lang dear, atap pe hasilni lobih dear humbani diri sandiri seheingga dong panosalan bani. 3. Palobeihon urusan administrative marimbang urusan pasal jolma atap sumber daya manusia. Misalni cenderung paetek , lang manghargai hasoman, 4. Kekacauan komunikasi. Misalni porlu intei bani komunikasi na isahapkon. Halani semakin tinggi posisi kepemimpinanta, ningon ma semakin peka hubani aha na ikomunikasihon hita. 5. Lang adong penegasan. Ijon pemimpin hurang peka, terhadap penegasan, misalni hurang padaskon ungkapan pujian bani na legan. 6. Lang iarusi budaya, misalni meremahkon budaya na dob mengakar bani sada organisasi atap sada perusahaan 7. Lang adong ruang / tempat bani halak na legan, 8. Sukses tanpa penggantih, 9. Kediktatoran bani namambahen keputusan, dan 10,Lang focus hubani ma depan.
Contoh na mangihut aima Jong Kuk Kim on aima halak Korea, patugahkon hubanta sonon porlu intei hita banu kepemimpinanta apakah kepemimpin berlaku sebagai bos atap leader. Nini hita aima leader sedo Boss. Janah model kepemimpinan na iharosuhkon bani abad 21 aima: sedo gabe boss hita tapi gabe leaderma.Sonon cirri ni na mengaku bos pakon leader:

On ma cirri-ciri BOSS pakon LEADER

BOS                                                             LEADER

-.Au - Hita                                                    - Parentah - Ajakan

-Lang porsaya bani halak na legan                - Porsaya

-Mambiarbiari                                             - Mambere pangarapan

-Manuntut ketaatan                                    -Mandapot kehormatan pakon penghargaan

-Mengalami kehilangan otoritas halani kelemahan - Mendapot otoritas hanspei dong kelemahan

-Menghagigihon halak na berbeda pandapot  - Mendekati halak na legan pendapat

-Manambah hakuasaon                                - Manambah otoritas

-Manuntut tanggung jawab tanpa kompromi janah manolak dialog -Boi kompromi janah menikmati dialog

-Suka menunjuk kesalahan orang lain             -Suka memberitahu dimana letak kesalahan

-Mengabaikan kata-kata sendiri -Bertanggung jawab atas setiap perkataan

-Menikmati kekuatannya -Rela walau harus mengorbankan otoritasnya

-Memberi beban pada generasi berikutnya   -Mengurangi beban pada generasi berikutnya

-Suka memberi perintah di belakang           - Memimpin di depan



Jadi hubungkon hita ma hubani hadirionta be, na ijahanin do na dominan batna. Bos do atap leader. Dong sada penulis buku na margoran Aribowo Prijosaksono Ping Hartono, par Solo ia aima perwira pelaut baik i Kapal pakon i kesatuan TNI Angkatan laut manobut: adong 5 prinsip mengembangkon sifat pemimpin atap kepemimpinan itongah-tongahta: On ma na igoran VOICE: Vision, Optimizing, Integrity, Communication pakon empowering/ pemberdayaan.
1. Membangun visi dan sasaran bersama. Kepemimpinan mulai marhitei visi na jelas. Tontu sonai do sada pemimpin i bani organisasi ningon do adong visi na jelas. Halani tanpa visi, sada pemimpin dos ma ai songon sada kapten kapal na lang mambotoh huja arah pakon tujuan ni kapal ai, dobni iombus-ombus logou atap gelombang hansa. Nini buku Podah 29:18 “Anggo seng dong pangungkabon (visi), geor do bangsa”. Halani ai sebagai pemimpin ningon ma iarusi hita do aha visi pakon sonaha do menggali ampa mandalankon atap mengimplementasihon visi ai bani program-program itongah-tongahta.
2, Optimizing. Tontu marsura-sura do hita haganupan ase ganup kegiatan atap program na irencahaon atap na sedang irencahaon mardalan anjaha mambuahkon hasil na dear. Halani ai sada pemimpin ningon ma mengoptimalhon kemampuanan / skill na adong bani. Laho mengoptimalhon on porlu dong optimisme, dong keinginan, mampu mengandalikan situasi agepe situasi na sulit. Mampu hita menggabunghon pakon mangasah terus manerus talenta, pengetahuan, ketrampilan ijai ma hita mampu mengotimalhon tangggungjawab, aktivitas pakon kemampuan kepemimpinanta. Ase selaku pemimpin ningon homa ibotoh ija kekuatan ampa kelemahanta, sehingga marhitei kepemimpinan ai boi saling melengkapi humbani hasoman pemimpin na legan.
3. Membangun karakter pakon integritas. Keberhasilan ni sada pemimpinan ibagas kepemimpinanni aima marhitei karakter pakon integritas. Karekter ni sahalak pemimpin sangat berpengaruh besar bani kepemimpinan, dong karakter na boi ihaporsayai (trust) anjaha dong penghormatan, panghargahonon. Karakter pakon integritas kepemimpinan taridah marhitei dong sikap kejujuran sikap keteladaan bani goluhni. Anjaha on ma nagati kalah, talu hita. Halani keteladanan pakon hurang kejujuran dobni gabe mangkorhon perkembangan na hurang dear itongah-tongah keluarga, organisasi sonai homa age kuria. Boi bandinghon hita, Ungakapan ni Mahad Magandi: “Aku suka / cinta dengan Yesus yang kamu percayai, tetapi aku benci orang Kristen”. Halani ai nini sikap ni halak Kristen lape pataridahkon integritas pakon ketetaladan.
4. Komunikasi. Komunkasi aima sarana na porlu tumang bani kepemimpinan, hinaotikni dong ketrampilan bani komunikasi aima manulis, mambogei pakon marsahap. Anjaha dong nini 5 hukum komunikasi na efektiff na porlu botohoanta selaku pemimpin: bani komunikasi ai porlu sikap hormat, saling menghargai, empati mengarusi halak na legan paima ibogei halak sahapta, pesan na ipadas ningon jelas ulang kabur, sehingga lang patubuh pemahaman na legan, sonai homa ibagas toruh ni uhur.
5. Memberdayahon anggota tim. Memberdayahon seluruh anggota team aima bagian penting humbani fungsi kepemimpinan,. Memberdayahon anggota tim artini membantu, mendorong, mendukung anggota tim ase memiliki kemampuan mengubah situasi ni sidea sesuai dengan harapan dan visi laho mencapai sasaran bersama. Anjaha salah sada cara membangun pakon menumbuhkon anggota Tim porlu ibangun hita marhite cara: BEST: Believe them (yakin hita bani sidea), Encourage them (itoguhkon hita sidea), Share them (bagi / berbagi bani pakon sidea pakon Trust them (porsaya hita bani sidea). Ase marhitei model kepemimpinan na itampilhon on manambah pangarusion pakon mendorong hita mandalankon roda kepemimpinan na semakin hari iperbaharui hubani pengrah hadearon.

3. Prinsip pakon model Kepemimpinan Kristiani
Pemimpin Kristen mararti pemimpin na botul manandai Naibata secara pribadi ibagas Kristus. Pemimpin Kristen aima pribadi yang memiliki perpaduan antara sifat-sifat alamiah dan sifat-sifat spiritualitas Kristen. Sifat-sifat alamiahnya taridah marhitei efektivitas yang benar dan tinggi halani sikap kepemimpinan ai idalankon aima bahen pangidangion pakon pasangpkon Tuhan. Sedangkan sifat-sifat spiritualitas kristianini menyebabkan ia sanggup mempengaruhi orang-orang yang dipimpinnya untuk menaati dan memuliakan Allah. Ase daya pengaruhni sedo humbani kepribadian atap ketrampilanni sandiri, tapi humbani kepribadian na ipargogohi Tonduy Napansing. Pemimpin Kristen marbeda do humbani pemimpin na so Kristen misalni pemimpin rohani itanda do Naibata, ibotoh do harosuh ni Naibata, anjaha visi, surasurani aima mandalankon harosuh pakon ranggian ni Naibata.Sedangkan pemimpin duniawi pitah Mandalankon, mambuat keputusan sandiri dan hanya bergantung hubani kemampuan dan ketrampilan manusia itu sendiri. Janah gati kepemimpinani ikontrol oleh kekuasaan. Bandinghon hita Hitler bani kepemimpinanani pakon Osama Bin laden ai. Kepempiminan na membinasahon buei jolma. Pemimpin Kristen muncul sedo halani kemauan atau ambisi pribadi, tepi halani tindakan ni Nabata na mempersiapkan, mandilo pakon manotapkan ampa mambimbingsi bani na sihol mencapai tujuan-tujuan na itotaphon Naibata. Bani PL, taridah contoh Naibata mempersiapkan pakon mandilo si Musa pakon Yosua gabe pemimpin bani bangsa ai(2 Ms. 4; Yos. 1). Sonai do homa bani PB, Kristus sandiri do namamilih, mempersiapkan, ampa mangutus susianNi. Anjaha prinsip kepemimpinan na ipataridahkon Yesus aima kepemimpinan rohani na menghambakan diri. Sonai ma homa identitas pemimpin Kristen aima sebagai “hamba atap jabolon”. Kepemimpinan Kristen sedo untuk mencari keuntungan materi maupun non-materi, tapi bahen pelayanan (Luk. 22:26). Bani PL, para raja bukan untuk meninggikan diri atas rakyat (5 Ms. 17:20). Korah itegur pakon iuhum halani sikap kepemimpinan na mangutamakan kedudukan (4 Ms. 16). Paulus memandang jabatan rasul ai sedo bahen hatunggungonni, tapi demi pelayanan (2Kor. 11-12; 1Kor. 15:9-10). Parhorja kuria idilo laho mamparhamani biri ni hulanaanni Naibata (Ibr. 13:17; 1Ptr. 5:23). Halani ai tangkas ma hubanta marhitei model kepemimpinan ni Yesus mangajarhan model kepemimpinan sebagai “jabolon”. Kepemimpinan ni Yesus pataridahkon sikap integritas pakon keteladanan hubani susianNi (Mrk. 10:35-45).
Maronjolan hubani Matius 20:20-28 dong tolu hal naporlu banta sebagai pemimpin : “humility (martoruh ni uhur), service (mangidangi) dan focus on others (focus hubani hasoman).

a. Pemimpin na martoruh ni uhuri

Dalam Matius 20:25-26 : “Tetapi Yesus memanggil mereka lalu berkata: "Kamu tahu, bahwa pemerintah-pemerintah bangsa-bangsa memerintah rakyatnya dengan tangan besi dan pembesar-pembesar menjalankan kuasanya dengan keras atas mereka”, namun para murid memimpin harus dengan kerendahan hati. Jesus gabe pemimpin keteladanan hubanta napataridahkon sikap rendah hati, lemah lembut dan tidak focus kepada ego atau diri sendiri (basa Joh 13:12). Model sisonon ma na porlu taridah pakon iteladani hita Martoruh ni uhur. Benjamin Franklin, bani kalimat bijakni manobut: “Rendah hati, wajib bagi orang yanag berkedudukan tinggi, terpuji bagi yang sebanding, mulia bagi yang berkedudukan lebih rendah.” Sonai Gerald Brooks memberi nasehat bijak hubanta sebagai pemimpin aima “Ketika anda menjadi seorang pemimpin anda kehilangan untuk memikirkan sendiri”.

b. Melayani dan bukan posisi

Dalam Matius 20: 27-28 : “Dan barangsiapa ingin menjadi terkemuka di antara kamu, hendaklah ia menjadi hambamu;
20:28 sama seperti Anak Manusia datang bukan untuk dilayani, melainkan untuk melayani dan untuk memberikan nyawa-Nya menjadi tebusan bagi banyak orang.”
Melanjutkan keteladanan yang sudah disebut dari ayat sebelumnya, saat ini kita mendalami pentingnya pemimpin yang melayani (servanthood). Penulis Injil Matius manjelaskan “servanthood” (pelayanan) dengan menggunakan kata Yunani doulos atap doule artini jabolon, hamba. Seorang budak menggambarkan status sosial yang paling rendah di masyarakat. Seorang budak harus tunduk, dan takluk kepada sang tuan. Karena status seorang budak adalah ‘property” (barang) yang dapat diperlakukan oleh sang tuan seenakknya. Kata doulos yang dipakai di sini menunjuk bahwa peranan seorang murid aima untuk melayani, bahkan kebesaran seorang murid terlihat bukan dari status atau posisinya tetapi di dalam pelayanannya. Kita melayani sebab itulah hidup dan itulah yang diwajibkan kepada kita. Dan dasar pelayananta aima keteladanan na ipataridah ni Yesus. Aima sedo ase iidaingi tapi ase mangidangi. (Mrk 10:45)

c. Berfokus kepada orang lain bukan diri kita sendiri

Jesus mengatakan “Dan barangsiapa ingin menjadi terkemuka di antara kamu, hendaklah ia menjadi hambamu” (Mrk 10:44) Teks ini merupakan jawaban lanjutan atas permohonan Yakobus dan Yohanes untuk duduk dalam kemuliaan kelak. Yesus menjawabnya bukan dengan kompetisi satu dengan yang lain, melainkan menekankan pentingnya melayani satu dengan yang lain. Semangat pelayanan ini sangat bertentangan atau berbeda sekali dengan motivasi Yakobus dan Yohanes yang hanya memikirkan kebesaran diri sendiri dan bukan kebesaran orang lain. Pernyataan John Stoot, yang dikutip oleh Strauch ini memberi pemahaman yang mendalam bagi kita bahwa sikap Yakobus dan Yohanes bertentangan dengan sikap orang yang berjalan di jalan Salib. Dia melukiskannya sebagai berikut:

Sekalipun dunia (bahkan mungkin juga gereja) penuh dengan sikap seperti Yakobus dan Yohanes, yang pergi untuk menggapai status, haus akan penghormatan, dan prestise, hidupnya diukur dengan keberhasilan, dan terus menerus bermimpi kesuksesan. Mereka penuh ambisi yang aggresif hanya untuk diri mereka sendiri. Namun semua sikap mental ini adalah tidak sesuai dengan jalan salib. “Karena Anak Manusia juga datang bukan untuk dilayani, melainkan untuk melayani dan untuk memberikan nyawa-Nya….” Dia meninggalkan kuasa dan kemuliaan sorga merendahkan dirinya menjadi seorang hamba. Dia memberi diri-Nya tanpa syarat dan tanpa ada rasa takut untuk merendahkan dan mengabaiakn tembok-tembok pemisah yang ada dalam masyarakat. Obsesi-Nya adalah untuk kemuliaan Allah dan kebaikan bagi umat manusia yang adalah gambar dan citra-Nya. Untuk meninggikan semua ini, Dia rela memikul rasa malu di kayu Salib. Saat ini Dia memanggil kita untuk mengikuti-Nya, bukan mencari kebesaran diri kita sendiri, melainkan mencari pertama kehendak Allah dan kebenaran Allah.

4. Pangujungi

Ase marhitei model kepemimpinan jaboloan (servant leadership) on mendorong hita ase ibagas kepemimpinanta maniru model kepemimpinan ni Yesus. Yesus memimpin humbani toruh ni uhur. Kepemimpinanni na marsigantung hubani Tonduy Napansing. Halani ai kepemimpinan na iharosuhkon Tuhan humbanta aima kepemimpinan na imotivasi marhiei gogoh ni Tonduy napassing, sedo kuasa na legan. Marhitei kepemimpinan sisonai ai marmulia marsangap Tuhan ampa malas ni haganup jolma. Ase ciri khas pakon hatunggungon kebesaran pemimpin Kristiani aima taridah sedo bani posisi pakon kuasanni, tapi bani sikap pengorbananni, kepeduliaani holongni hubani Tuhan pakon jolma. Ase pemimpin na melayani on on ma komitmenta ampa tekadta pemimpin na hinarosuhkon ni Tuhanta age bnai abad 21 on (Mrk. 10:43-45).

Medan, 24 Juli 2011

Pdt. Dr. Jonriahman Sipayung.
Dosen dan Direktur Pasca Sarjana STT Abdi Sabda Medan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar